Teateret som strekker ut hendene

Teateret som strekker ut hendene

Mange av oss kan velge i et mylder av teaterforestillinger. Men sånn er det ikke for alle. Teater Manu er hele Norges tegnspråkteater. Når de setter opp barneforestillinger er alle invitert, døve som hørende.

En onsdag midt i skoletiden, flere små føtter tripper inn i salen på Teater Manu. De krangler litt om plassene, mens et bankende hjerte slår taktfast på tre skjermer på scenen. Det er skoleforestilling av suksessproduksjonen ”Jonas og kroppen”. I en time blir publikum med inn i kroppen til ni år gamle Jonas. I en sterk visuell forestilling, full av farger, rare karakterer og masse sjarme bruker skuespillerne tegnspråk som scenespråk.

 
Det er ikke bare kroppen barna lærer om under forestillingen. Teateret har blitt en møteplass mellom døve og hørende.   
 
Å skape møter mellom døve og hørende barn

For det handler også om hørende barn, og deres møte med døveteater, hvor de kan oppdage tegnspråket. Og sånn få en inngang til hvordan de kan kommunisere med døve barn. For skuespiller Ipek Mehlum gir dette en ekstra inspirasjon til arbeidet. Hun beskriver en stor opplevelse da hun spilte foran 600 barneskole-elever i  en gymsal. På første rad satt en jente, den eneste døve eleven på skolen. Det var mye på grunn av henne de spilte der, men de spilte for alle elevene. Den forestillingen åpnet ikke bare en ny verden for jenta, men også en ny hverdag. Hennes medelever fikk plutselig en ny forståelse av henne, og alle ville snakke med henne etterpå. 

Foto: Gisle Bjørneby

Fremtiden

Ingen skuespillere er fast ansatt, men Mehlum har vært tilknyttet Teater Manu siden oppstarten i 1999. Hun ser på teateret som sitt andre hjem, og er særlig glad for å arbeide med teatersjef Mira Zuckermann. Zuckermann var den første profesjonelle døve skuespiller i Norge. Hun er stadig aktiv som skuespiller, samtidig som hun regisserer forestillinger. Mehlum så selv opp til henne da hun var yngre:
”jeg husker jeg ville bli som henne, jeg spurte henne til og med da jeg traff henne: hvordan kan jeg bli skuespiller?”
 
For det er ikke lett å bli skuespiller i Norge. Man hører alltid om de få studentene som blir opptatt på utdanninger i Norge, ”de kom igjennom nåløyet”. Nåløyet er enda mindre for  døve. Mehlum tok sin toårlige skuespillerutdanning ved Nordic Black Theatre sammen med hørende studenter. Hver dag møtte hun opp i følge med sine to tolker.
 
Det finnes ingen formell utdanning for døve skuespillere i Norge, men nå har Teater Manu fått tildelt midler fra Sparebankstiftelsen DNB. Høsten 2018 vil teatret ta inn seks studenter, med mål med å skape en to-årig utdanning for døve skuespillerspirer. En dag står kanskje en av de små som satt i salen på onsdag, på scenen selv.

Foto: Gisle Bjørneby

Når ut til alle

I ”Jonas og kroppen” hører man dramatiker Trond-Viggo Torgersens stemme over forestillingen, han ordlegger alle karakterene. Det er et opptak som avspilles, og en av flere måter Teater Manu benytter for å nå ut til alle i salen. Noen ganger sitter en stemmespråkspiller på første rad og uttaler replikkene, andre ganger er det en skuespiller på scenen som spiller sin rolle samtidig som hun uttaler de andres replikker. På den måten får døve og hørende en fullverdig opplevelse sammen.

”Er du ekte døv?”

Da ”Jonas og kroppen” var ferdig, kom skuespillerne ned til utgangen, og hilste på de små. Disse møtene har blitt etablert etter at de merket at barna hadde behov for å snakke med dem etter forestillingene. Skuespiller Ronny Patrick Jacobsen forteller om et møte han hadde etter en oppsetning av Jack og bønnestengelen:
 
”En liten gutt spurte om jeg var ”ekte døv”. Han hadde ikke lagt merke til det før vi møttes utenfor. Det betyr at han ikke hadde tenkt på at skuespillerne var døve under forestillingen, men bare blitt dratt rett inn i universet som utspilte seg på scenen foran han. Det syns jeg viser at vi har gjort noe riktig.”  

 
Av: Lotta Rygg
 

Foto: Gisle Bjørneby

Jonas og kroppen, av Trond-Viggo Torgersen
 

Regi: Mira Zuckermann
Scenograf og kostymedesigner: Dagny Drage Kleiva
Lysdesigner: Torkel Skjærven
Lyddesigner: Erik Hedin
Videodesigner/ animasjon: Torbjørn Ljunggren
Videodesigner/ animasjon: Simon Valentine
Maskedesigner: Haakon Sitje
Dramaturg: Tine Thomassen
Forfatter og norsk tale: Trond-Viggo Torgersen
Konsulent for språk og manusbearbeidelse: Sølvi R. Zuckermann
Koreograf: Hege Haagenrud
Med: Daniel Durant, Ipek D. Mehlum, Ronny Patrick Jacobsen, Remi Roos, Ragna Huse, Anne-Line L. Kirste, Thomas Johannessen