Program

Lyddesign og immersive sound

av Heddadagene

Foto: Drew Patrick Miller, Unsplash

Riksteatret

Immersive sound er på vei inn som moteord i teatret og i lydindustrien. Men hva innebærer det egentlig? 

For første gang kan Heddadagene invitere til heldagsseminar for lyddesignere, lydteknikere og andre som er interessert i teaterlyd. Seminaret vil inneholde en kombinasjon av foredrag og paneldiskusjon. Det er også satt av tid til uformell faglig utveksling. Dagen ledes av Jim-Oddvar Hansen, lyddesigner og lydtekniker ved Hålogaland Teater.

Program for dagen: 

Erik Hedin: Fra tekst til lyddesign. Lyddesigner Erik Hedin tar oss gjennom sin prosess fra tekst og idé til ferdig lyddesign for en scenekunstproduksjon. For å holde orden på flere produksjonsforløp samtidig så han seg nødt til å utvikle en egen metode for å få overblikk og prioritere arbeidsoppgaver. I denne metoden inngår også en stuktur for å analysere teksten og å omarbeide det kunstneriske teamets visjon til et ferdig lyddesign. I dette foredraget forteller han om sin metode for å planlegge en produksjon, utvikle innholdet og designe det ferdige lydbildet til forestillingen. 

Martin Mayer: Immersive Audio – techniques and tools for live sound. Martin Mayer er en av de ledende designerne innen "immersive sound" for live-lyd  i Europa. I dette foredraget tar han oss gjennom sin egen utvikling i live- og teaterlyd, som spenner fra store festivaler og events, via en lang liste av teater- og musikaloppsetninger, til storskala utendørs operaproduksjoner. På veien deler han innblikk i noen av verktøyene og leketøyene han tar i bruk for å oppnå en intim og "immersive" lytteopplevelse for publikum i store formater. Dette foredraget holdes på engelsk. Etter foredraget vil det bli anledning til spørsmål og faglig diskusjon med Mayer. 

Frode Ytre-Arne: Presentasjon av Rogaland Teaters nye lydsystem. Rogaland Teater har nylig tatt i bruk et splitter nytt lydsystem på sin hovedscene bestående av mer enn 70 høyttalere, klargjort for "immersive sound" og tracking av lydkilder. Lyd- og musikksjef Frode Ytre-Arne presenterer idéene og tankene bak utformingen av den nye installasjonen, prosessen bak det nye systemet fra utarbeidelse av kravspec til ferdig installasjon, og mulighetene for fremtidig utnyttelse og utvidelse av systemet. 

Paneldiskusjon - lyddesign og "immersive sound". Paneldiskusjonen ledes av Jim-Oddvar Hansen. Paneldeltakere: Erik Hedin, Frode Ytre-Arne, m.fl. 


Om foredragsholderne:

Erik Hedin er utdannet lyddesigner og komponist ved Dramatiska Institutet i Stockholm, der han gikk ut i 2006. Han har medvirket i en rekke produksjoner i Norge og Sverige, blant annet Jeg var Fritz Moen ved Riksteatret og Teater Manu, Hamlet ved Rogaland Teater, Forbrent ved Den Nationale Scene, Farvel til Eddy Bellegueule ved Horn Produksjon, samt Natten er dagens mor, og Kaos er nabo til Gud og Engler i Amerika ved Nationaltheatret. Hedin foreleser regelmessig ved Stockholms Dramatiska Högskola på bachelorprogrammet i lyddesign.

Martin Mayer kommer fra Østerrike, og er lyddesigner, tekniker og konsulent. Han startet sin karriere i som studiotekniker, og har jobbet med innspillinger av en lang rekke ledende orkestre og artister, fra klassisk til pop og rock. På begynnelsen av 1990-tallet beveget han seg over til live-lyd, og har siden den gang jobbet over store deler av Europa med et bredt utvalg av forestillinger og konserter. Siden 1997 har han vært ansvarlig for lyddesign på alle forestillingene til Opern im Steinbruch i St. Margareten i Østerrike. Denne jobben førte til hans første norske engasjement, som lyddesigner for Opera Østfolds utendørsproduksjoner på Fredriksten Festning, hvor han har vært ansvarlig for lyden på Tosca (2015), Tryllefløyten (2017) og Il Trovatore nå i juni 2019. 

Frode Ytre-Arne er musiker, lyddesigner og og lydprodusent. Han jobbet som musiker for Rogaland Teater på frilansbasis fra 1977, og siden 1997 har han vært ansatt som teatrets musikalske leder og leder for lydavdelingen. Her har han de siste årene vært ansvarlig for lyddesign på blant annet A Christmas for Carol, Det suser i sivet og Trollmannen fra Oz. Han har også hatt ansvaret for lyddesign og musikkproduksjon ved Agder Teaters oppsetninger av Peer Gynt, Jesus Christ Superstar og Antigone i Fjæreheia, og Statsteatrets thriller Spionen. Han har medvirket på en lang rekke plateinnspillinger, TV-produksjoner, lydbøker og kortfilmer, både som musiker og som lydprodusent. Siden år 2000 har han drevet lydstudioet Team Studio i Stavanger. 

Jim-Oddvar Hansen begynte sin karriere i Finnmark Lyd i 1989, og har siden den gang jobbet med lyd innenfor de aller fleste sjangre og kategorier. Siden 2005 har han vært lyddesigner og lydtekniker ved Hålogaland Teater, hvor han blant mye annet har designet lyden til Gutten som ble til et insektThe Black Rider og Les Misérables. I 2018 ble han nominert til Heddaprisen for beste audiovisuelle design sammen med Simon Revholt, for deres arbeid med Hålogaland Teaters oppsetning av Sound of Music


Arrangeres av: Heddadagene i samarbeid med Hålogaland Teater, Riksteatret og Rogaland Teater. 

Passer for: Profesjonelle lydteknikere og lyddesignere, tekniske ledere og andre med interesse for teaterlyd. Dette seminaret forutsetter at deltakerne har god grunnleggende innsikt i lydteknikk og lyddesign. 

Deltakeravgift kr 450,- inkludert lunch. Påmelding via billettlenken. 

NB! Begrenset antall plasser.

Etter seminaret er det anledning til å møtes for sosialisering på Festivalfest på Vega Scene fra klokken 20:30