Å kutte grener på eget tre

Å kutte grener på eget tre

I disse dager fylles teatersaler opp i hovedstaden, på scenene spilles forestillinger fra hele landet. Fra Haugesund Teater kommer forestillingen ”PIETÀ”.

Teatre landet over har blitt invitert til å komme med én forestilling hver, og teatrene har selv valgt hva de vil sende til Oslo. Det har altså ikke ligget noen kunstneriske føringer eller krav fra festivalens side. Teatersjef Erik Schøyen er glad for denne modellen, det han kaller en ”desentralisert kuratering”. At den kunstneriske friheten som ligger til grunn, skaper engasjement fra teatrene selv. Og det har vist at det er mange krefter i teater-Norge, også utenfor hovedstaden.

Som teatersjef for Haugesund Teater valgte han å sende monologen ”PIETÀ” av Astrid Saalbach. En forestilling han selv har et sterkt forhold til. Da han så oppsetningen på Oslo Nye Centralteatret med Linn Skåber i rollen, fikk han hva han kaller en ”livsforvandlende opplevelse”. Han måtte gå hjem og gjøre opp status i eget liv.

 Hvor lenge skal man piske en død hest?

”PIETÀ” handler om en kvinne som våkner opp på et hotellrom, med en død mann ved sin side. Desorientert og forvirret må hun finne ut av hva som har skjedd, og ikke minst, hvor går veien videre?

Tematikken trenger dypt inn i den menneskelige naturen. Schøyen maler et bilde av et tre:

”Se for deg et tre med mange lange grener. Om en gren dør, og den kuttes av, så vokser det ut en ny. Sånn er det med mennesker også, men man må tørre å kutte de døde grenene- å kutte vonde relasjoner, om det er et ekteskap, vennskap eller jobbsituasjon".


Schøyen mener mennesker har en tendens til å fortsette å prøve videre. Å ”gi opp” blir sett på som et nederlag. Kvinnen på scenen er midt i en avgjørende situasjon, og han mener det er en sterk faktor av gjenkjennelighet i henne. Gjennom masse humor og selvironi får hun publikum på sin side.  

Janna Kari Kvinnesland spiller kvinnen, og Schøyen gleder seg til å vise henne frem i Oslo:

”Hun er en varm skuespiller, og fortjener et stort publikum".

I tillegg til å være teatersjef, har han sammen med Monika Bjerke regi på forestillingen. Han forteller om en hardtarbeidende skuespillerinne, som møtte opp på første leseprøve og kunne manus på rams. Og som alltid med Astrid Saalbachs dramatikk, er det mange lag i teksten som skal utforskes. Det ga god grobunn for prøveperioden, hvor de snakket mye om egne opplevelser relatert til tematikken forestillingen behandler.

Det er en monolog, men Kvinnesland er ikke alene på scenen. Hun har den døde mannen i sengen. Han spilles av Motiejus Kurmis, og Schøyen presiserer hvilken krevende rolle han virkelig har.

”Tenk deg da, han kan ikke bevege seg under hele forestillingen. Han kan ikke lage noen lyder, og han kan i hvert fall ikke sovne. Og det er varmt i den senga.”

Av Lotta Rygg

 
PIETÀ spilles på Det Norske Teatret 14. -15. Juni


PIETÀ av Astrid Saalbach

Oversatt av Vivi Sunde

Regi: Erik Schøyen/Monika Bjerke

Kostymekonsulent: Janne Robbestad

Maskekonsulent: Unni Gjerde Jørgensen

Med: Janne Kari Kvinnesland, Motiejus Kurmis

Foto: Ali Abdoos/ Haugesund Teater